Yoast SEO-plugin verbetert Google-vindbaarheid

In deze aflevering van onze serie over WordPress kijken we naar de mogelijkheid om met één handige plugin de SEO van je website te verbeteren: Yoast. WordPress biedt je de mogelijkheid om verschillende templates te installeren en aan te passen. Hiermee kan het uiterlijk en de functionaliteit van je website naar wens worden aangepast. Door middel van de zogenaamde WordPress plugins kunnen daar tal van nieuwe mogelijkheden aan toegevoegd worden.

Enkele voorbeelden waarvoor plugins ingezet kunnen worden zijn social media, statistieken, Anti Spam, foto- en videobeheer en kleinschermdetectie voor mobiele apparaten – zodat het responsive design van je website reageert op de manier waarop je content bekeken wordt.

Yoast SEO

Het Nederlandse Yoast SEO is een zoekmachineoptimalisatie-plug-in voor WordPress. De plug-in heeft vijf miljoen actieve installaties en is naar eigen zeggen al meer dan een paar honderd miljoen(!) keer gedownload, door iedereen van kleine zelfstandigen tot de webbeheerders en copywriters van grote ondernemingen. Yoast is daarmee eigenlijk een soort broertje van WordPress, dat niet het laagdrempelig bouwen van websites maar het eenvoudig beter vindbaar maken ervan tot de voornaamste missie heeft gemaakt.

De werkwijze van de Yoast plugin is dan ook kinderlijk eenvoudig. Met de hulp van een stoplichtje, dat van rood via oranje uiteindelijk op groen uitkomt, kun je met een aantal simpele stappen zorgen dat de content van jouw website beter scoort in zoekmachines.

WordPress is van zichzelf al een vrij goed geoptimaliseerd CMS, zelfs zonder uitgebreide aanpassingen, thema-optimalisatie en plugins. Maar er zijn best wat mogelijkheden om de kans op een goede ranking te vergroten, je dagelijkse routine te verfijnen en ervoor te zorgen dat je website beter is geoptimaliseerd in termen van SEO. Ten eerste natuurlijk om je potentiële klant beter te bereiken, maar ook omdat geïndexeerd worden (in Google) de waarde van je website verhoogt. Een website zonder indexatie komt namelijk niet tevoorschijn in de zoekresultaten van de zoekmachines. Je wil dus juist dat zoveel mogelijk waardevolle pagina’s aan die indexatie worden toegevoegd. Juist op dat vlak is Yoast erg zinvol om je te kunnen sturen waar je kunt verbeteren.

In het menu van Yoast kun je bijvoorbeeld een trefwoord of sleutelzin invoeren waarop je wil dat jouw artikel gevonden wordt. Ook word je geholpen met de juiste titel en URL voor die pagina, en de beschrijving. Het stoplichtje laat zien of je goed op weg bent. Daarin wordt ook de leesbaarheid meegenomen, waarbij je tips krijgt voor (aantal) koppen, de lengte van alinea’s en de juiste frequentie van het sleutelwoord door je tekst heen.

De gratis versie van Yoast biedt al erg veel ondersteuning voor simpele aanpassingen, maar uiteraard is er ook een betaald Premium-model. Je volledige tekst wordt dan geanalyseerd, wat nog meer slimme verbeteringen oplevert.

Meer weten?

Kijk op de website van Yoast voor meer informatie, en om de verschillen te zien tussen de gratis versie en de Premium variant: yoast.com/wordpress/plugins/seo/.

Je vindt op yoast.com/wordpress-seo bovendien ook een volledige tutorial.