3 redenen om voor een .com-extensie te kiezen

Wist je dat de letters c-o-m van .com staan voor commercieel? Het originele plan in 1985, toen .com werd gelanceerd, was om een onderscheid te maken voor alle domeinnamen van commerciële organisaties. Beschikbare alternatieven voor .com als topleveldomein (of TLD, simpelweg het meest rechtse gedeelte in een domeinnaam) waren destijds vrijwel uitsluitend landenextensies. Tegen de tijd dat we in de jaren 90 massaal online gingen, was .com al gevestigd als de standaard.

Al die jaren later heeft het nog steeds voordelen om voor een .com-domein te kiezen. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Domein-Registreren onderscheidt zich onder meer dankzij de volkomen unieke hoeveelheid domeinextensies die we aanbieden. Bijna elke buitenlandse extensie is via ons beschikbaar, ook al heb je in dat land geen vestiging. Ook kun je kiezen voor een nieuwe, branche-gerelateerde domeinextensie, zoals .tech, .store, .press of .space. Eigenlijk vind je in ons overzicht van domeinnamen alles wel; van .appartement, .bar en .cafe tot .world, .yoga en .zone. En toch, we zeiden het al, zijn er net zo goed voordelen van het registreren van het oude, vertrouwde .com. We hebben er 3 voor je op een rijtje gezet.

1. Verwachtingen

Van de extensie .nl zijn er ruim 6 miljoen, volgens de laatste cijfers van het SIDN. Toch is het niet vanzelfsprekend om als Nederlands bedrijf voor .nl te kiezen. Vind je 6 miljoen .nl-domeinen veel? Van de .com-variant zijn er meer dan een miljard.

Een andere vergelijking: er zijn ruim 300 TLD’s. 326, om precies te zijn. En één daarvan is goed voor meer dan 50 procent van alle websites ter wereld. Drie keer raden welke.

Over verwachtingen gesproken: waar denk je zelf aan bij het horen van een .com domein? Aan een vakantieblog dat geschreven is om vrienden en familie op de hoogte te houden van een reis? Of eerder aan ‘commercieel’, ‘professioneel’ en ‘internationaal’?

2. Herkenbaarheid

Uit een actueel onderzoek naar TLD’s door Growthbadger, specialist in content marketing, blijkt dat .com-domeinen ongeveer 33 procent gemakkelijker te onthouden zijn dan andere extensies. En wanneer mensen een URL moeten gokken (of proberen te onthouden), is het zo’n 3.8 keer waarschijnlijker dat ze aannemen dat het een .com is. De .com-TLD wordt bovendien ook nog eens met stip als meest betrouwbaar genoemd.

Het grootste argument? Je potentiële bezoeker gaat er al vanuit dat ze de extensie .com moeten typen. Op deze pagina vind je meer resultaten van het Growthbadger-experiment.

3. SEO-waarde?

Over de SEO-impact van een specifieke TLD zijn de meningen verdeeld. De ene specialist stelt dat Google de voorkeur geeft aan .com en die websites dan per definitie hoger scoren. Volgens de ander zijn er niet echt voordelen, maar geeft een .com inderdaad wel een extra stukje betrouwbaarheid aan – zoals ook uit het eerdergenoemde onderzoek bleek. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat Google waarde hecht aan betrouwbaarheid en ook die variabele als factor in de algoritmes meeneemt.

Onder de streep geldt dat een goed geschreven website, die volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines en precies datgene biedt waar je als lezer of consument naar op zoek bent, uiteindelijk het beste zal scoren. Daar valt dus het meeste te behalen. Maar als je in verschillende landen wil ranken met 1 domein, dan is het advies om voor een .com te gaan. Daar kun je dan heel eenvoudig weer taalextensies achter plaatsen, zoals .com/nl/, om toch onderscheid te kunnen maken naar een taal of markt. Want heb je een .com, dan kunnen mensen uit verschillende landen de website eenvoudiger vinden in de zoekmachines.

Het vinden van een goede .com-domeinnaam kan voor je bedrijf een belangrijke stap zijn in het creëren van een overtuigende online aanwezigheid. Heb je internationale ambities, dan is de keuze dus eigenlijk heel simpel!