Domeinnaam verkopen: wat moet je weten?

Een domeinnaam verkopen, hoe doe je dat? We krijgen er van onze klanten regelmatig vragen over. Een sterke domeinnaam is namelijk toekomstbestendig – ook als je er zelf geen gebruik meer van wil maken. En er kunnen tal van redenen zijn waarom je je huidige URL niet meer nodig hebt. Je houdt je blog niet meer bij, je bedrijf heeft een nieuwe naam, je (tijdelijke) webshop hoeft na de lockdown niet meer online te blijven – noem maar op. Een domeinnaam die je bij ons hebt ondergebracht kun je eenvoudig beëindigen, maar ook te koop zetten. Wat moet je weten en hoe pak je dat aan?

Domeinnaam verkopen

Handel in domeinnamen

Het ‘flippen’ van domeinnamen is voor sommigen een heus verdienmodel. Opkopen en doorverkopen dus, of slim registreren op het moment dat een nieuw begrip of trend zich aandringt. Je kent ongetwijfeld wel een verhaal van een ondernemer die rijk geworden is van de verkoop van een domeinnaam. Een hele waardevolle domeinnaam, die ooit voor een appel en een ei geregistreerd is, en later voor veel geld overgenomen is door een grote merknaam. Of een slimme URL die al vanaf het begin veel waard was, maar later nog eens voor het x-voudige over de toonbank ging.

Naar verluidt is business.com in 1999 voor 7,5 miljoen dollar overgenomen, om vervolgens in 2007 voor het astronomische bedrag van 345 miljoen doorverkocht te worden. Andere voorbeelden zijn vegas.com (90 miljoen dollar), insurance.com (35 miljoen) en internet.com (18 miljoen, maar momenteel beschikbaar voor een vraagprijs van minimaal 35 miljoen).

In de dagelijkse praktijk leveren domeinnamen natuurlijk zelden zoveel geld op, en zeker de .nl-extensies niet. Desalniettemin is er wel handel in het kopen en verkopen van domeinen, ook wel domaining genoemd. In de volgende alinea’s vertellen we je wat je moet weten als je een bestaande domeinnaam wil verkopen.

Domeinnaam te koop aanbieden

Een domeinnaam is geen tastbaar, fysiek bezit zoals een tweedehandsauto op Autoscout24 of een paar schaatsen op Marktplaats. Toch kun je een domeinnaam wel te koop aanbieden. In Nederland wisselen jaarlijks duizenden domeinnamen van bedrijven en particulieren van eigenaar. Je rechten, die je in geval van een .nl-domein bij de SIDN hebt, kun je namelijk aan een ander overdragen – ook tegen betaling.

Daar horen uiteraard een aantal stappen bij. Laten we eens beginnen bij het ‘hoe’. Een .nl-domeinnaam kun je te koop aanbieden door een advertentie te maken bij digitale marktkraampjes voor domeinnamen zoals dan.com en sedo.com. Daar zijn doorgaans geen kosten aan verbonden, maar de websites rekenen bij een geslaagde verkoop wel een commissie. Die kan oplopen tot zo’n 20 procent van het verkoopbedrag.

Wil je dat voorkomen, dan kun je je geluk beproeven op social media door je domein in een Facebookgroep zoals Domeinnamen Handel of Domeinnaam Netwerk aan te bieden. Daarnaast kun je proactief potentiële kopers benaderen, bijvoorbeeld door bedrijven in dezelfde branche of organisaties in dezelfde sector aan te schrijven – afhankelijk van je specifieke domeinnaam, uiteraard. Vanuit welke zoekwoorden kom je op jouw domein terecht, en voor welke andere partijen is de domeinnaam daarmee ook waardevol?

Heb je al een geïnteresseerde koper? Dan kun je bij je registrar of provider aangeven dat je de naam wil overdragen, en aan wie. Die wijzigt dan de naam van de houder en de relevante gegevens en de overdracht is geregeld. Het is uiteraard wel van belang dat alle gegevens al goed ingevuld staan in het SIDN-register, om misverstanden over de rechten te voorkomen. Je kunt dat eenvoudig inzien via de whois-pagina van de SIDN. Ondernemers kunnen daar het KvK-nummer aan toevoegen, om te kunnen checken wie namens een onderneming bevoegd is om over de betreffende url beslissingen te maken.

De betaling voor de overdracht is een overeenkomst tussen koper en verkoper, dus daar blijven zowel provider en registrar als SIDN verder buiten. Daarover later meer.

Hoe bepaal je de prijs?

De kans bestaat dat je deze pagina leest omdat je een bod hebt gekregen op jouw domeinnaam en wil weten hoe je dat vervolgens praktisch aan moet pakken. Veel waarschijnlijker echter is dat je een domeinnaam hebt die je zelf te koop wil zetten. Hoe bepaal je de waarde van jouw domein?

De eerdergenoemde marktplaatsen – zoals dan.com en sedo.com, maar ook .nl-websites zoals brandio.nl en domeinstock.nl – kunnen je helpen bij het bepalen van een marktprijs. Enerzijds vanuit het veilingproces, waarbij jouw domeinnaam aan potentiële kopers wordt aangeboden en de waarde volgt uit onderling bieden. Anderzijds kun je ook een waardebepaling afnemen. Bij sedo.com kun je voor 99 euro een domeinwaardebepaling uit laten voeren. Met behulp van relevante marktindicatoren en vanuit een analyse op basis van een tiental factoren krijg je dan een opgemaakt rapportje.

Een domeinnaam naar Domein-Registreren verhuizen? Je leest hier hoe!

Wil je de waardebepaling (en de kosten ervan) liever in eigen hand houden? Dan kun je dat doen op basis van een eigen marktonderzoekje.

Waarde is deels subjectief

Wat maakt een domeinnaam waardevol? Een sterke domeinnaam is bijvoorbeeld een naam die eenvoudig te onthouden is, en goed gevonden kan worden in Google. Daarnaast omschrijft een domeinnaam zo treffend mogelijk wat bezoekers op de website mogen verwachten. In een eerder artikel hebben we 5 tips voor het bedenken van een sterke domeinnaam op een rij gezet, maar die hebben uiteraard niet allen betrekking op de waarde voor een ander. Je bedrijfs- of familienaam is voor jou super relevant, maar voor een ander uiteraard heel wat minder – tenzij de koper net diezelfde achternaam heeft.

Een achternaam die erg veel voorkomt, kan natuurlijk wel waardevol zijn. Boeiender zijn domeinnamen met generieke zoekwoorden van producten of diensten waar in Google en andere zoekmachines veel op gezocht wordt (zoals smartphone.nl) zonder dat het om geregistreerde merknamen gaat (iphone.nl). Ook goed om te weten is: hoe korter hoe waardevoller, waarbij de relevante en meest voor de hand liggende bewoording bepalend is. Auto.nl zal het een stuk beter doen dan automobiel.nl. Niet voor niets is slechtst één van die twee voorbeelden daadwerkelijk een bestaande website.

Een ander voorbeeld is dat een afkorting met verschillende betekenissen ook een erg sterke domeinnaam op kan leveren. In 2012 kocht de Nederlandse Publieke Omroep het domein npo.nl voor 100.000 euro van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie…

Vervolgens kun je bekijken wat er voor vergelijkbare domeinnamen betaald wordt. Op dan.com kun je dat eenvoudig inzien door jouw domeinnaam in te voeren, maar je kunt ook eens rondkijken in de eerdergenoemde Facebookgroepen. Een factor om daarin mee te nemen is de linkwaarde en autoriteit van je domeinnaam. Een url die al erg lang ‘in de lucht is’, heeft in Google en andere zoekmachines een archief opgebouwd waardoor deze gemakkelijker gevonden kan worden dan een nieuw te lanceren domeinnaam, en dat maakt de website waardevoller voor een nieuwe eigenaar.

Maak goede afspraken

Uiteindelijk zal de overeengekomen prijs ook deels door onderhandeling tot stand komen. Een waardebepaling van een professionele bemiddelaar kan daarbij helpen, maar is niet zaligmakend. Het bedrag dat een koper ervoor wil geven is immers sterk afhankelijk van de waarde die hij of zij toekent aan de domeinnaam, en wat het beschikbare budget is om jouw url over te nemen. Hoe dan ook is het van belang om alles helder zwart op wit te zetten en goede afspraken te maken in de vorm van een koopovereenkomst. Dat begint altijd bij het verifiëren van de contactgegevens van de koper, want misbruik en fraude zitten bij online deals altijd in een klein hoekje, en het overnemen van bestaande domeinnamen is voor cybercriminelen vaak veel interessanter dan het lanceren van een nieuwe url. Dat komt door de eerdergenoemde archiefwaarde in zoekmachines, en omdat de kans groter is dat ze met een bestaande en geverifieerde website bezoekers kunnen bereiken.

In een koopovereenkomst staan in ieder geval vermeld de contactgegevens van beide partijen, de overeengekomen prijs en verhuisdatum, afspraken over de betaling en wie voor welke vervolgstappen zorgdraagt. Een jurist gespecialiseerd in domeinnaamrecht kan je daar desnoods bij helpen. En voor grote bedragen kun je ook een bemiddelaar aanstellen zoals escrow.com. Daar wordt de transactie dan verder afgehandeld, waardoor de domeinnaam pas vrijgegeven wordt als het geld is overgemaakt. Dat kost doorgaans een vast bedrag, of een klein percentage van de verkoopsom.

Wil je je verder verdiepen in de juridische details van domeinnaamrecht, bijvoorbeeld met betrekking tot eigenaarschap, merkrecht, faillissement en jurisprudentie? Kijk dan eens op intellectueeleigendom.nl/domeinnaam/ voor meer informatie.

Op zoek naar antwoorden? Stuur ons je suggesties!

In onze nieuwsrubriek besteden we logischerwijs aandacht aan relevante actualiteiten. Daarnaast hebben we ook ruimte voor tips en achtergronden. De onderwerpen en thema’s die we belichten, komen deels vanuit verzoeken van onze klanten. Via feedback@domein-registreren.nl kun je namelijk onze supportafdeling inschakelen met items die jij graag op de website belicht zou willen zien. Denk aan concrete handvatten om een specifiek traject binnen jouw domein aan te pakken, slimme stappen om je website te verbeteren en handige hulpmiddelen uit de wereld van e-commerce en webhosting. 

Zo vind je bijvoorbeeld een serie artikelen met eerste hulp voor WordPress-websites. In dat introductiestuk vind je meteen de linkjes naar alle nieuwe afleveringen. En kijk ook eens op de pagina Veelgestelde Vragen, wie weet hebben we jouw verzoek al behandeld.