KvK: Webshops en online platforms moeten klant beter gaan beschermen

Heb je een webwinkel of ander online platform? Dan ben je vanaf mei volgend jaar verplicht om je bezoekers over een aantal zaken beter te informeren. Althans, als het aan een wetswijziging ligt die naar verwachting op 22 mei 2022 van kracht wordt, als onderdeel van een EU-richtlijn voor consumentenbescherming.

Goedgekeurde consumentenbeoordelingen

Specifiek gaat het om de Richtlijn (EU) 2019/2161 voor betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming. De nieuwe regels worden op de beoogde datum tegelijk in de gehele EU ingevoerd. Zo kunnen consumenten ook over de grens gemakkelijk online aankopen doen en krijgen ondernemers een gelijker speelveld op de Europese markt. Consumenten krijgen daarnaast meer rechten als ze gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, zoals sociale media.

Concreet betekent die richtlijn dat er een aantal zaken gaan veranderen op webshops en andere online platforms om de consumenten beter te beschermen voor onder meer fraude;

• online handelaren moeten consumentenbeoordelingen vóór publicatie controleren op echtheid;

• er komt een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen;

• er komt een verbod op het weergeven van zoekresultaten zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft, of dat er is betaald voor een hogere plaatsing;

De ingangsdatum van de wetswijziging en dus de eventueel benodigde aanpassingen is nog niet definitief, omdat dat onder meer afhankelijk is van goedkeuring door de Eerste en Tweede Kamer. Wil je meer weten over deze veranderingen? Lees dan even verder bij de Kamer van Koophandel.

Tot slot is het interessant om te weten dat de klantbeoordelingen van Domein-Registreren zonder uitzondering echte reviews betreft, allen verifieerbaar via Google. De 4.9 uit 5 die we op basis van onze reviews scoren is dus gebaseerd op daadwerkelijke klanttevredenheid!