Meer omzetmogelijkheden voor online winkeliers

Nederlandse consumenten zijn in het afgelopen halfjaar avontuurlijker geworden in hun online winkelgedrag, zo blijkt uit onderzoek van advertentieplatform Criteo. Zo (her)ontdekte 44 procent van de consumenten de online retail en deed maar liefst 40 procent aankopen bij voor hen nieuwe webwinkels. Zo’n 70 procent van hen is ook van plan om in de toekomst bij deze nieuwe webwinkels te blijven kopen.
Effecten intelligente lockdown

Veel Nederlanders hebben sinds medio maart nieuwe online diensten ontdekt waar zij hun tijd en geld aan besteden. Ook was er weer aandacht voor diensten waar ze voor de lockdown mee gestopt waren. Zo heeft maar liefst 31 procent een abonnement genomen op Netflix. Uit het onderzoek van Criteo blijkt verder dat 17 procent hun boodschappen (opnieuw) online is gaan bestellen, terwijl 19 procent eten thuis liet bezorgen en nog eens 19 procent ook andere consumentengoederen online aanschafte.

Online shoppen

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat er veel kansen liggen voor retailers om nieuwe klanten te werven en hun omzet te vergroten. Bestaande webshops krijgen (meer) focus, terwijl er daarnaast veel nieuwe online activiteiten opgezet worden.

In juni schreven we al dat de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) sinds het begin van de lockdown een flinke stijging heeft geconstateerd van het aantal registraties van .NL-domeinnamen, met een belangrijk aandeel voor rekening van webshops.

Online shoppen deden Nederlanders de afgelopen maanden niet alleen bij de online versie van hun vertrouwde winkels. Zo’n 39 procent gaf aan dat wèl te doen, maar 1 op de 4 respondenten ontdekte ook nieuwe winkels. De consumenten die nieuwe winkels ontdekten zijn bovendien trouw: 70 procent gaf aan klant te zullen blijven. Bovendien plukken niet alleen giganten zoals Bol en Amazon daar de vruchten van; ook kleinere retailers en merken met hun eigen webshops konden rekenen op nieuwe klanten.

Marketing

“Consumenten zoeken online actief naar de beste winkels en producten”, zegt Tijmen Willems, Country Manager Benelux bij Criteo. “Door nu te investeren in marketing, vergroot je je kans om nieuwe klanten te werven die zeer waarschijnlijk bij je terug blijven komen, of je nu een winkelier bent of een restaurant dat thuisbezorgt.”

Domein-Registreren heeft in het jubileumjaar (Domein-Registreren bestaat 20 jaar!) veel interessante acties en aanbiedingen voor wie zijn online activiteiten wil oppakken of uitbreiden. Zo registreer je momenteel bij ons een .NL-domeinnaam voor slechts 20 cent voor het gehele eerste jaar! Klik hier voor een overzicht van alle lopende acties