Zo shop je veilig online: 6 tips om nepwinkels te spotten

We shoppen graag online: 95 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder koopt wel eens wat in een webshop. Inmiddels geven we met z’n allen enkele tientallen miljarden uit aan producten en diensten via het enorme www-aanbod, op .nl websites en ver daarbuiten. Die trend is internetcriminelen uiteraard niet ontgaan, want fraudeurs en oplichters zijn bij dergelijke cijfers nooit ver weg.

Man met loep, mobiel apparaat en winkelwagen, veilig online shopping

Dat heeft zich in de voorbije jaren onder meer vertaald in een wildgroei aan foute webshops. Waar moet je op letten om veilig online te winkelen? 

Wat is een nepshop?

Oplichters in de wereld van het online winkelen houden er verschillende strategieën op na. Er zijn consumenten die hun aankoop ‘netjes’ opgestuurd krijgen, maar dan bij ontvangst ontdekken dat het om namaak gaat. Je dure Ray-Ban blijkt een Chinese imitatie en je paar Converse sportschoenen een kat in de zak. In de meeste gevallen wacht je echter tevergeefs op je bestelling. De verkoper geeft niet thuis en de contactgegevens op de website zijn een dood spoor. Naar je nieuwe schoenen kun je dan fluiten.

In de praktijk gaat het vaak om Chinese en Oost-Europese fraudeurs. Die kopen massaal bestaande domeinnamen op die vrijkomen als een eigenaar zijn registratie niet meer verlengd. Daar zetten ze dan bijvoorbeeld een webshop met populaire merkkleding op weg. Het voordeel van zo’n bestaand webadres is dat het al bekend is bij Google en hoger in de resultaten zal opduiken. De zoekmachine weet niet dat er inmiddels een louche partij achter schuilgaat. We geven je daarom 6 tips waar je op kunt letten, met als extra punt alvast deze oudhollandse waarheid: is de prijs eigenlijk te mooi om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo…

1. Hoe ziet de website eruit?

Websites die namaak of niet-bestaande producten aan de man brengen, zijn ogenschijnlijk voorzien van een nummer van de Kamer van Koophandel, een adres en een keurmerk. Zo doen ze voorkomen alsof ze een officieel bedrijf zijn. Soms worden er zelfs flyers verspreid. Daardoor valt het niet mee om de nepshops te herkennen in het enorme aanbod. Gelukkig zijn er wel de nodige ‘rode vlaggen’.

Zo hebben foute websites tal van uiterlijke overeenkomsten. Denk aan een slordige vormgeving, slechte foto’s, knullig ogende logo’s en afleidende beelden en video’s. Bedenk dan dat een populair merk met een budget voor branding en marketing zijn digitale etalage nooit zo amateuristisch zou inrichten. Al zou je nog kunnen denken dat de producten wel deugen, maar dat de webshop zelf geen serieus werk van de presentatie heeft gemaakt. Waarbij de melding ‘under construction’ nogal eens wordt ingezet om te verklaren waarom het niet zo professioneel oogt.

Ga je een laagje dieper dan struikel je vaak over gebrekkige grammatica en beroerde vertalingen, of een bedrijfsnaam die niet correspondeert met de naam in het adres van de website. Daarnaast is een logo van een keurmerk eenvoudig te kopiëren. Gelukkig kun je gemakkelijk achterhalen of de website wel echt dat keurmerk mag dragen door het lidmaatschap te checken op thuiswinkel.org of keurmerk.info. Overigens worden nepshops steeds creatiever, dus tref je wèl een professioneel uiterlijk en dito spelling, dan is dat nog geen garantie voor veilige wateren.

2. Zoek ervaringen van anderen

Vertrouw op je onderbuik: krijg je een ‘niet pluis’-gevoel, ga dan eens op zoek naar ervaringen van andere klanten. Dat kan door de domeinnaam (tussen aanhalingstekens) in Google in te voeren om reviews te vinden, of door recensies te zoeken op beoordelingsplatform trustpilot.com. Tref je daar uitsluitend reviews met de waardering ‘zeer slecht’, of verhalen die weinig twijfel laten bestaan over de authenticiteit van de webshop, dan weet je genoeg. Winkels zonder reviews zijn trouwens ook verdacht, want we delen onze ervaringen graag.

Controleer overigens ook de contactmogelijkheden van de website zelf. Is er een chatfunctie? Bij foute websites zal je daar meestal geen reactie krijgen. En probeer het telefoonnummer te vinden (en bij twijfel te bellen). Géén nummer is ook verdacht!

3. Check de registratie

Een tweede tip om de legitimiteit te checken, is aanvullende informatie opvragen op sidn.nl, de website van de Stichting Internet Domein Registratie. Daar kun je hosting details inzien, zoals de datum van registratie (heel recent?) en het land waar de website geregistreerd is (Rusland? China?). Ook kun je contact- en adresgegevens vergelijken met de informatie op de website zelf. Controleer ook zeker de KvK- en btw-nummers, je kunt eenvoudig zien of ze overeenkomen met de vermelding op de website. Voor websites die eindigen op .com., .org en .net ga je naar whois.icann.org om ze te checken.

4. Is de verbinding veilig?

Een goed controlemiddel voor alle soorten sites, webshops incluis, is de http/https-check. Een beveiligde website heeft een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer), wat betekent dat er een veilige verbinding is. Het adres van websites met zo’n certificaat begint met https, niet met http. Ook verschijnt er dan een klein slotje in de linkerbovenhoek van je browserbalk. Verdachte websites werken vrijwel zonder uitzondering in een http-omgeving, terwijl officiële verkoopkanalen doorgaans allang zijn overgestapt op https.

Dat wil overigens niet zeggen dat http per definitie onbetrouwbaar is en alle https-omgevingen per definitie veilig. Het kan zijn dat een organisatie nog niet toegekomen is aan de overstap, al wordt die kans wel steeds kleiner. Daarnaast kunnen SSL-certificaten op de zwarte markt worden gekocht, maar daar zal de gemiddelde nepshop geen geld aan uitgeven.

Domein-Registreren en zusterbedrijf Logivert bieden standaard een beveiligingscertificaat binnen het hostingpakket. De pakketten bij Logivert zijn bovendien speciaal ingericht voor webshops en zorgen niet alleen dat de websites 24 uur per dag bereikbaar zijn, maar voorzien ook in een SSL-certificaat. | Lees hier meer over SSL/TLS-versleuteling

5. Start bij het merk zelf

Nepshops richten zich voornamelijk op populaire, dure artikelen zoals merkkleding, elektronica en speelgoed. Bij dat soort producten moet je als consument dus extra alert zijn. Zoek je bijvoorbeeld nieuwe sneakers of een Apple MacBook, start dan bij de officiële kanalen van het merk zelf om een betrouwbare dealer te vinden.

Daarnaast word je door oplichters vaak benaderd via advertenties op social media, want het is relatief eenvoudig om klanten te lokken via Facebook en Instagram. Bovendien doen we een derde van onze online aankopen inmiddels via de smartphone en op zo’n schermpje kun je minder goed zien of een website wel in de haak is. Switch daarom bij een onbekende webshop naar een groot scherm, en onthoud nogmaals: een deal die te goed is om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook. Ga er achter de computer nog eens rustig voor zitten.

6. Claim je schade

Toch een kat in de zak gekocht? Dat een creditcard doorgaans de enige betaaloptie is bij foute webshops, heeft dan toch nog een voordeel. Je aankoop is dan namelijk vaak 180 dagen verzekerd, waardoor je een claim kunt indienen bij je bank of creditcardmaatschappij om voor het gehele transactiebedrag vergoed te worden. Dat kan door het standaardformulier te downloaden op icscards.nl, waar je ook een stappenplan vindt.

Doe ook altijd aangifte bij de politie; de kans is klein dat de daders gepakt worden, maar alleen met aangiften kan de politie de website offline halen en herhaling voorkomen.