Domeinnaamstrategie: één domein per land

Je staat op het punt om met jouw merk, product of dienst online te gaan. Het digitale domein is immers een belangrijke marktplaats en bovendien de beste manier om je klanten te kunnen bereiken. Maar hoe kies je je domeinnaam? En welke extensie gebruik je? Ga je voor .nl of het internationale .com? Of misschien voor een landenextensie voor iedere individuele markt waar je je op wil richten, al dan niet met unieke domeinnamen per land?

Collega's die samenwerken in het bepalen van de domeinnaam strategie, teamwork

Op deze pagina geven we je een aantal tips en linken we naar eerdere artikelen die erg handig zijn met het bedenken van een domeinnamen en het kiezen van een extensie.

We schreven bijvoorbeeld al eens over de waarde van een .com-extensie, en ook de .nl-extensie doet het erg goed. Op de wereldranglijst neemt de .nl-extensie zelfs een 7de of 8ste plaats in, afhankelijk van de bron die je erop naslaat (Domain Name Industry Brief resp. Global Domain Report). Maar het lanceren van een nieuwe website begint natuurlijk bij een sterke domeinnaam. We gaven je daarom al eens advies over het bedenken van een creatieve domeinnaam, en publiceerden bovendien ook deze 5 tips voor het bedenken van een domeinnaam. Vandaag gaan we nog een stapje verder in dit belangrijke onderdeel van je domeinnaamstrategie: kies per land een apart domein.

Voor ieder land een aparte domeinnaamextensie

Iedereen, waar ter wereld gevestigd of woonachtig, kan een .nl domeinnaam aanvragen. Een .nl-domeinnaam is een uniek en betrouwbaar Nederlands online adres, direct herkenbaar en bovendien internationaal in de top van landenextensies. Op dit moment zijn er meer dan zes miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd waarmee het ook in aantallen één van de populairste extensie ter wereld is.

Een .nl extensie heeft net als alle andere landenextensies de nodige voordelen. Het is direct herkenbaar voor bezoekers van jouw website en bovendien ben je in het betreffende land veel beter vindbaar via Google – wat heel goed kan werken als je in meerdere taal- of marktgebieden actief bent. Een landenspecifiek domein maakt dat je veel hoger scoort in lokale zoekmachines én het is de beste manier om Google te laten weten dat je ook in dat land te vinden bent. Daarom: registreer je domein met meerdere landenextensies, en zorg dat je actief aanwezig bent in ieder land waar jouw doelgroep zich ook bevindt.

Subdomeinen

Natuurlijk, met een sterke .com kun je ook eenvoudig over de grens aan de slag. Je hebt dan een internationaal uithangbord, wat zeker voor een gestandaardiseerd product of dienst een prima uitgangspositie is. Je kunt immers op één website met meerdere talen werken, waarbij je bezoeker afhankelijk van voorkeur en locatie zelf de taal kiest. Bovendien kun je vanuit je hoofddomein (de .com, maar dat kan ook een .nl zijn) eenvoudig doorverwijzen naar al die verschillende subdomeinen. Je kunt Google met behulp van de juiste tags eenvoudig laten weten welke versie of taal van een website getoond moet worden.

Centrale registratie

Toch is het heel waardevol om per land de betreffende extensie te voeren, zoals we hierboven al uitgelegd hebben. Een aanvullend aandachtspunt is het feit dat je ook al die individuele extensies heel eenvoudig centraal kunt beheren. Het klinkt namelijk als een flinke puzzel, een domeinnaam per land waar jouw organisatie actief is. In de praktijk zijn er echter meerdere slimme oplossingen.

Je kunt jouw domeinnamen bij Domein-Registreren in je eigen omgeving eenvoudig centraal beheren, waarbij je instellingen, doorverwijzingen en zaken als eventuele extensie-specifieke e-mailadressen eenvoudig regelt. En heb je je buitenlandse extensie ergens anders ondergebracht? Dan kun je die eenvoudig naar Domein-Registreren (laten) verhuizen! Wacht dus niet langer en zet die volgende stap in je domeinnamenstrategie.

Een unieke extensie voor ieder land dus, wel zo logisch toch? Tegelijkertijd vinden we het erg belangrijk dat onze klanten veel meer keuze hebben. Daarom kun je alle denkbare extensies bij ons wel registreren – van .academy tot .media, en van .news tot .zone. Kijk voor alle mogelijkheden in het extensie-overzicht op onze website.