Veel spam via je website? Dit kun je eraan doen!

Een website is een onmisbaar middel om in contact te komen met jouw doelgroep, maar spam blijft een veelgebruikt middel van fraudeurs en iedere website is er vatbaar voor. Handmatige controle kost veel tijd en levert bovendien onnodige risico’s op. We geven je daarom een aantal tips, zoals spam voorkomen met captcha’s en het plaatsen van een contactformulier in plaats van een e-mailadres.

Twee mannen die ongewenste spam en reclameberichten krijgen

Spam voorkomen met hCaptcha

Eén van de zaken die je helpen om spam op je website te vermijden, is (re)CAPTCHA, een dienst van Google. De afkorting CAPTCHA staat voor ‘completely automated public turing test to tell computers and humans apart’, en ken je waarschijnlijk al; het zijn die kleine testjes die je wel eens af moet leggen als je een bepaalde website wil bezoeken, of als je op een online account probeert in te loggen. Een captcha wordt ook vaak bij contactformulieren geplaatst, en heeft daar hetzelfde doel: om onderscheid te maken tussen mens en computer.

De eenvoudige versie bestaat vaak uit het invoeren van een cijfer- en lettercombinatie, maar er zijn ook varianten waarbij je meerdere velden met afbeeldingen te zien krijgt en de foto’s met -bijvoorbeeld- een stoplicht, een fiets of een vliegtuig moet herkennen. We gaven eerder al eens drie tips voor captcha plugins voor WordPress websites, maar wijzen je nu graag op een vierde: hCaptcha.

hCaptcha is een privacyvriendelijk alternatief voor (re)Captcha. hCaptcha beschermt je webdiensten behalve tegen spam ook tegen scraping, accountovernames en fraude met inloggegevens dankzij geavanceerde machine learning en menselijkheidsverificatie. Daarbij verliest de dienst een belangrijk kenmerk niet uit het oog, namelijk dat het in de praktijk vaak heel frustrerend is om zo’n testje te doen. De cijfer- en lettercombinaties die we al noemden kunnen bijvoorbeeld heel slecht leesbaar zijn, waardoor je behoorlijk je best moet doen om te bewijzen dat je toch echt geen robot bent.

Als een onderdeel van jouw website op een vergelijkbare manier frustreert, is het risico groot dat je bezoeker weer vertrekt. Het minimaliseren van die frustratie is een belangrijk onderdeel van hCaptcha, dat focust op eenvoudige taken die weinig tijd (en ergernis) kosten, maar toch veel botverkeer tegenhoudt. Kijk voor meer info op hcaptcha.com.

Spam voorkomen met een goed contactformulier

Een contactformulier is de beste manier om interactie met je bezoekers aan te gaan. Natuurlijk, je kunt ook een e-mailadres of whatsapp-nummer delen – maar dat nodigt in de praktijk toch vaak misbruik uit, om nog maar te zwijgen over spam.

Wil je interactie met je bezoeker zo veilig en laagdrempelig mogelijk doen, dan is een contactformulier je beste optie. Een gemakkelijk te vinden contactformulieren maakt het namelijk wel héél eenvoudig om een reactie achter te laten. Je leest daarom hier meer over het plaatsen van een contactformulier op je website.

Tip: onze eigen favoriet – en die van onze nieuwe collega’s van WordPress-specialist Aceview –voor het plaatsen van contactformulieren op een website is Gravity Forms. Waarom? Het is simpelweg een van de beste opties voor de wat geavanceerdere formulieren, dankzij een stevig aantal aanvullende opties.

Denk daarbij aan uitgebreidere bestelformulieren, of contactformulieren verdeeld over meerdere pagina’s, die zoals een online enquête voorzien zijn van een balkje dat je voortgang laat zien (in procenten, of in tijd). Daarnaast kun je met add-ons blijven doorbouwen, waardoor de mogelijkheden heel modulair zijn, en goed aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Vanwege al die mogelijkheden is Gravity Forms wel een betaalde variant: het kost je 59 dollar. Je vindt alle nodige info op de Gravity Forms-website.

Spam voorkomen met SpamFilter+

Tot slot hebben we eerder al eens geschreven over onze spamfilters, en specifiek de optie SpamFilter+. In lijn met bovenstaande boodschap en als aanvullende, hele praktische tip wijzen we je er graag nog eens op.

Een spamfilter is een stuk software dat e-mails inleest en besluit of er sprake is van spam, door het herkennen van patronen en het scannen van bijlagen. Dat is maar goed ook, want het overgrote deel van alle verzonden e-mails is spam. Gelukkig maak je voor een paar euro per maand gebruik van ons SpamFilter+. Je leest er hier meer over.